De plannen zullen donderdag voor het eerst besproken worden door de
milieuministers van de 27 EU-landen, maar nu is al duidelijk dat Duitsland
zich hard opstelt.

"Dit is industriepolitiek op kosten van Duitsland," zei de Duitse
bondskanselier Angela Merkel. Zij was zelf in maart nog de architect van een
Europees akkoord over vermindering van de uitstoot van het broeikasgas CO2
(kooldioxide).

Maar Merkel is van de jongste plannen uit Brussel duidelijk niet gediend. "Dit
heeft niets met klimaatbescherming te maken, maar is een concurrentiestrijd
tegen de Duitse auto-industrie," zei ook haar minister van Milieu Sigmar
Gabriel. De Duitse eurocommissaris Günter Verheugen (industrie) weigerde in
te stemmen met het akkoord binnen de Europese Commissie en bleef
demonstratief weg van de persconferentie.

De Duitsers stellen dat de Franse en Italiaanse automakers (met veel
lichte auto’s) bevoordeeld worden ten opzichte van de Duitse automerken met
vaak zwaardere wagens. In de plannen van eurocommissaris Stavros Dimas
(milieu) krijgt Europa een systeem met boetes voor autofabrikanten waarvan
de nieuwe auto’s na 2012 te veel kooldioxide uitstoten.

De Commissie wil dat nieuwe auto’s per 2012 niet meer dan 130 gram CO2
uitstoten per gereden kilometer. Verreweg de meeste auto’s zitten daar nu
nog ruim boven. Het grootste deel van de vermindering moet bereikt worden
door schonere motoren, de rest door betere banden, zuiniger schakelen,
zuiniger airconditioning en biobrandstoffen.

Autofabrikanten betalen vanaf 2012 per verkochte auto een boete van 20
euro voor elke gram CO2 boven de norm. De boetes stijgen naar 95 euro per
CO2-gram te veel in 2016. Ze kunnen wel met andere autofabrikanten
samenwerken om gemiddeld toch op de norm uit te komen. Maar daar zal de
fabrikant van zware auto's de maker van lichte auto's voor moeten betalen.

De Duitsers vrezen een miljardenschade voor de auto-industrie waarin 740
duizend mensen een baan hebben. Schade door de boetes of door de kosten om
samen met anderen op het juiste gemiddelde uit te komen.

Vooral Porsche moet het ergste vrezen. De gemiddelde Porsche stoot nu
282 gram CO2 per kilometer uit, bijna het dubbele van de lichte auto's van
Renault, Peugeot of Citroën.t

De maatregelen gaan overigens niet alleen gelden voor Europese automakers. Ook
bedrijven uit de Verenigde Staten, Japan, China en Zuid-Korea krijgen ermee
te maken.

Brussel verwacht dat de gemiddelde auto er 6 procent (1.300 euro) duurder op
gaat worden, maar dat er een brandstofwinst is van 2.700 euro op de gehele
levensduur van een auto.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl